REGIO – Begin 2021 waren er in Noord-Holland 7,5 publieke laadpunten per 1.000 huishoudens. Dit aantal is 54% hoger dan een jaar eerder, toen er 4,9 laadpunten waren per 1.000 Noord-Hollandse huishoudens. De grootste stijging vond plaats in de gemeente Hollands Kroon. Hier waren begin 2021 zelfs 157% meer laadpunten dan een jaar eerder.
Ondanks de flinke stijging in het aantal publieke laadpunten, neemt de druk op laadpalen toe doordat het aantal elektrische auto’s sneller groeit dan het aantal laadpunten. Dit en meer blijkt uit een analyse van Independer op basis van data van de RDW en de RVO (Rijksdienst voor Ondernemend Nederland).
Grootste groei in Hollands Kroon
In Noord-Holland is het aantal openbare laadpunten per huishouden tussen januari 2020 tot januari 2021 het sterkst gestegen in de gemeente Hollands Kroon. Het aantal publieke laadpunten nam hier toe van 0,7 naar 1,7 per 1.000 huishoudens (+157%). Ook in de gemeenten Beemster (+150%) en Stede Broec (+130%) was een sterke toename te zien.
Meeste openbare laadpunten in Amsterdam
In de gemeente Amsterdam staan absoluut gezien de meeste laadpunten: begin 2021 waren er 4.824 laadpunten in totaal. Maar als er gekeken wordt naar openbare laadpunten per 1.000 huishouden staat gemeente Ouder-Amstel bovenaan. Hier staan 11,1 publieke laadpunten per 1.000 huishoudens. De top 5 gemeenten in Noord-Holland de hoogste laadpuntdichtheid is:
Amstelveen (14,3 publieke laadpunten per 1.000 huishoudens)
Aalsmeer (11,5 publieke laadpunten per 1.000 huishoudens)
Ouder-Amstel (11,1 publieke laadpunten per 1.000 huishoudens)
Amsterdam (10,1 publieke laadpunten per 1.000 huishoudens)
Waterland (10,1 publieke laadpunten per 1.000 huishoudens)
Druk op publieke laadpunten neemt toe
Ondanks de flinke stijging in het aantal publieke laadpunten, neemt de druk op laadpunten in Nederland toe. Het aantal elektrische auto’s op de weg stijgt namelijk veel sneller dan de hoeveelheid publieke laadpunten. Zo was er begin 2021 gemiddeld één laadpunt per 4,6 elektrische auto’s, terwijl deze twee jaar eerder nog gedeeld werd door 2,2 auto’s.
Door deze scheefgroei wordt het voor eigenaren steeds lastiger om goed bereikbare en beschikbare openbare laadpunten te vinden. Elektrische auto’s zijn dan ook flink in trek: begin 2019 reden er nog 44.984 van rond in Nederland, maar in twee jaar tijd is dit al uitgegroeid naar 182.481 elektrische auto’s.