DIJK EN WAARD –
Spooronderdoorgang Zuidtangent – het ontwerp van de tunnel
De spooronderdoorgang is een megaproject waarbij een team van gemeente Dijk en Waard samenwerkt met onder meer de provincie en ProRail. Rob Knijn, technisch projectleider bij gemeente Dijk en Waard, is onderdeel van dat team en in dit tweede deel vertelt hij over het ontwerp van de tunnel zelf.
Sluiting en opening
Op 6 januari 2025 gaat de spoorwegovergang bij de Zuidtangent dicht. Zestien maanden later zullen de eerste auto’s en fietsers door de nieuwe tunnel gaan. In twee delen praat technisch projectleider Rob Knijn ons bij. In het eerste deel sprak Rob over allerlei technische uitdagingen voor, tijdens en na de bouw en dit keer blikken we vooruit. Wat zien we als we in mei 2026 van Langedijk naar Heerhugowaard – of andersom – rijden?
Belangrijke elementen
“Je wilt niet alleen betonnen wanden zien,” lacht Rob, als we hem vragen over het ontwerp van de nieuwe spooronderdoorgang. “Met stedenbouwers, architecten en kunstenaars zijn we gaan kijken wat belangrijke elementen zijn in gemeente Dijk en Waard. Het is natuurlijk een van de belangrijkste verbindingen tussen Langedijk en Heerhugowaard en we keken ook naar de ontwikkelingen binnen het Stationskwartier, waar de komende jaren veel woningen gebouwd gaan worden.”
Ruim, kunstzinnig en groen
Belangrijke thema’s in dit gebied zijn water – met klimaatadaptatie – en groen, volgens Rob. “Die thema’s wilden we inbrengen in de onderdoorgang. We hebben de wanden expres een stuk verder uit elkaar gezet. Aan de kant van het fietspad en langs de noordelijke rijweg is er dan ruimte voor een talud met groen. Tussen de twee rijstroken voor de auto’s komt een groene strook en dat is ook weer een uitdaging: krijgt het genoeg zonlicht en wordt het niet te droog of te nat? We nemen dus voorzieningen mee om dat te kunnen beheersen. Het spoordek zelf is vier meter breder, zodat we daar ook een groen talud kunnen plaatsen. Als je van Heerhugowaard naar Langedijk rijdt, ga je meer het landelijke gebied in en dan is het alsof je onder een groene spoordijk doorrijdt. Als je vanaf Langedijk naar Heerhugowaard rijdt, kijk je aan tegen het verkeersdek van de Gildestraat voor auto’s, fietsers en voetgangers, dat ook over de tunnel gaat. Daar kijk je dan tegen houtlamellen aan, omdat je het meer stedelijke Heerhugowaard ingaat.”
De kunstenaar Gabriel Lester ontwierp de druppelprint van de tunnelwanden.
Kunstzinnig en duurzaam
“De betonnen wanden die je wel ziet, worden bekleed met terracotta tegels. Een aardse kleur. We werken samen met Mothership uit Rotterdam – een bedrijf dat zich bezighoudt met de creatieve ontwikkeling van architectuur en publieke ruimtes – en de kunstenaar Gabriel Lester. De kunstenaar wilde eerst met stromend water werken, maar dat was te duur en te complex. Je kent de natuurlijke kringen in het water als er regendruppels invallen. Die motieven van uitspattend water worden nu op de tegels gemaakt. Het worden motieven van glazen druppels die deze kringen vormen.”
Hoogwaardig glas
Natuurlijk werd er bij het ontwerp aan duurzaamheid en zelfs aan recycling gedacht: “Het is duur en hoogwaardig glas. Bij de tegelleverancier lag een hoogwaardige restpartij glas dat ooit voor Philips bestemd was, maar dat nooit gebruikt is. Het is zonde om weg te gooien, dus wij gebruiken het nu. Het wordt meegebakken met de tegels.”
Zowel overdag met zon als ’s nachts met koplampen moeten de glasdruppels een bijzonder effect geven.
Glasdruppels
Zowel overdag met zon als ’s nachts met koplampen moeten de glasdruppels een bijzonder effect geven: “De tegels zijn mat, het licht slaat dood op het terracotta, dus het zal nooit echt spiegelen, maar meer glimmen en glinsteren. We hebben het getest op platen van 1×2 meter en straks zien we het op een oppervlakte van 5 bij 180 meter. Dat is wel even spannend!”
Een betere doorstroming
Het is straks even doorbijten voor het verkeer tussen Langedijk en Heerhugowaard, maar als de ruime, en ook nog eens prachtige onderdoorgang in 2026 geopend is, zal de doorstroming een stuk verbeterd zijn. U kunt de bouw live volgen via de livestream(Verwijst naar een externe website). Of download de BouwApp Dijk en Waard en ontvang het laatste nieuws!
Bron: Gemeente Dijk en Waard
Foto(s) via dijkenwaard.nl