DIJK EN WAARD –
Gedragspsycholoog Diede over fietsgedrag in Centrumwaard
Bereikbaarheid is een veelbesproken punt in gemeente Dijk en Waard. We naderen de honderdduizend inwoners, we pakken allemaal regelmatig de auto of de fiets en het wordt steeds drukker. Diede Vendrig, gedragsonderzoeker van Unravel Behavior, nam fietsend Centrumwaard onder de loep en ontrafelde wat bijzondere gedragingen.
Parkeren, bereikbaarheid en de spooronderdoorgang. Het zijn onderwerpen die niet geheel onterecht voor veel discussie zorgen op de diverse facebookpagina’s waar nieuws over Dijk en Waard op verschijnt. Burgemeester Poorter sprak tijdens de nieuwjaarsreceptie uitgebreid over de ontwikkelingen in onze gemeente en de bereikbaarheid en ook hij gaf aan vaker te willen fietsen. Maar pakken we nu allemaal massaal de fiets, omdat de gemeente het adviseert? Natuurlijk niet, daar zijn we te eigenwijs voor! Wat vinden de (niet-)fietsers zelf?
Gewoonten
Op de website van Unravel Behavior staat het kort en bondig uitgelegd: Menselijk gedrag laat zich niet zomaar veranderen. Communicatiecampagnes die jongeren informeren over de gevaren van alcohol blijken geen druppel verschil te maken. De reden: het gedrag is onbewust, maar de pogingen tot beïnvloeding zijn dat niet.
Diede neemt jongeren en alcohol nog even als voorbeeld:
“Er is geen gebrek aan informatie over de gevolgen van het drinken. Jongeren doen het toch en dat komt vaak door psychologische factoren. Het kan uit onzekerheid zijn, het erbij willen horen of dat het in sommige omgevingen normaal is om veel te drinken.”
We weten allemaal dat fietsen gezond voor ons is, dat we het eigenlijk vaker zouden moeten doen, dat het parkeerproblemen oplost en dat het écht niet altijd regent in Nederland. Diede: “Iemands gewoonten veranderen doe je niet zomaar. Dat kost heel veel tijd. Daarnaast doen we heel veel aannames over fietsgedrag, en daarom werd besloten het aan de mensen zelf te vragen die in Centrumwaard wonen. Om te onderzoeken of bezoekers van Centrumwaard de auto of fiets pakken als vervoer voor korte stukjes. En we ontdekten een en ander. Het bleek bijvoorbeeld dat fietsenrekken niet praktisch zijn voor zware, elektrische fietsen. Ze kunnen ze beschadigen. Dat is een reden waarom mensen – soms ook onbewust – niet met hun dure fiets naar bepaalde plekken gaan.”
Van rekken naar ‘nietjes’
Dijk en Waard kent een aantal plekken met deze fietsenrekken. Dit zijn metalen fietsenrekken, met ruimte voor je voorwiel en een verticale, gebogen stang met bovenaan een ring voor een extra fietsslot. Deze worden in veel steden steeds meer vervangen door ‘nietjes’. Dit zijn metalen rekken, die inderdaad op een nietje lijken, waar je je fiets tegenaan zet en waar je makkelijk een extra slot om zet. Bij Middenwaard en het station zie je ze al veel.
In Centrumwaard nog niet. Daar stonden veel rekken en bij de winkels langs de Middenweg was zo weinig plek voor fietsen, dat je je fiets bijna wel voor een etalage moest zetten. De vernieuwde Middenweg heeft inmiddels een mooi aantal nietjes gekregen. Ook zijn de fietspaden verbreed. Dit zorgt voor lekker veilig doorfietsen.
Verkeersveiligheid
Volgens Diede werd er onder inwoners ook negatief gesproken over verkeersveiligheid. Inmiddels werkt de gemeente aan oplossingen voor bekende, onveilige situaties. Diede: “Door de infrastructuur te wijzigen, zoals de Middenweg inrichten als 30km-zone en betere plekken om je fiets neer te kunnen zetten, is het uitnodigender om op de fiets gaan. Je merkt ook dat mensen meer bezig zijn met duurzaamheid, het milieu-aspect leeft meer en dat is hoopvol. Natuurlijk is de auto soms nodig en onmisbaar, en dat is ook prima. Daar zie je ook dat er steeds meer alternatieven komen, zoals deelauto’s en elektrische auto’s.”
Bron: Gemeente Dijk en Waard
Foto(s) via dijkenwaard.nl